România, țara cu viteză redusă: câți kilometri de autostradă s-au deschis în 2019
E final de an și e vremea bilanțurilor. Autostrăzile reprezintă un subiect extrem de sensibil în România pentru că…lipsesc. Hai să vezi ce ți s-a promis la început de an și cu ce te-ai ales la finalul lui.
La începutul anului, oficialii se întreceau în promisiuni care mai de care mai fanteziste. Călin Popescu Tăriceanu, de exemplu, vorbea de inaugurarea a 180 de kilometri de autostradă în 2019. La acea vreme, ALDE încă guverna alături de PSD. De aici și astfel de promisiuni.
La rândul lor, oficialii CNAIR – Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere – vorbea de inaugurarea a 118 kilometri de autostradă. Pe la jumătatea anului, lucrurile s-au mai așezat și oficialii nu s-au mai lansat în asemenea promisiuni fanteziste. A rămas în picioare promisiunea că România va avea pe final de 2019 100 de kilometri noi de autostradă.
S-a dovedit a fi praf în ochi. Realitatea din teren e alta.
Câți kilometri de autostradă s-au inaugurat în 2019
Mulți s-au uitat cu scepticism spre promisiunile făcute de Guvern. Era și normal. Ritmul în care se construiesc autostrăzi în România este extrem de lent de ani de zile, iar sutele de kilometri promiși nu puteau apărea peste noapte.
În 2018, spre exemplu, s-au inaugurat doar 60 de kilometri. Iar rezultatul a fost și mai prost anul acesta. Prin vară, s-au deschis circulației primii 22 de kilometri din Autostrada Lugoj-Deva. E vorba de tronsonul dintre Șoimuș și Ilia, în județul Hunedoara. Tot în acea perioadă trebuia deschis și tronsonul dintre Ilia și Holdea – adică alți 21 de kilometri.
Numai că CNAIR a constatat probleme și a refuzat recepția. După mai multe expertize, tronsonul a fost deschis înainte de Crăciun, dar cu restricții de viteză de 80 km/oră şi limită de greutate de 7,5 tone. Practic, e tipic românesc: circuli pe autostradă, dar în condiții de drum național.
Acestea sunt singurele două tronsoane inaugurate în 2019, dintre care unul cu restricții. România s-a ales cu doar 43 de kilometri de autostradă inaugurați, în vreme ce alți 123 de kilometri sunt scoși la licitație. Pentru mai bine de jumătate dintre acești kilometri, însă, procedurile sunt suspendate.
În total, România are o rețea de autostrăzi de 857 de kilometri. Mult mai puțin decât alte țări din Uniunea Europeană. Și lucrurile nu dau semne că se vor schimba prea curând.